Vervolgreactie op voorstel GVB-museum Afdrukken

 

In vervolg op onze reactie naar aanleiding van de inloopavond van 15 oktober 2015 betreffende "Ontwikkeling westelijk deel Jan Evertsenstraat", die onder meer ons voorstel bevatte om van de huidige GVB-busremise aan de Jan Tooropstraat een GVB-museum voor tram en bus te maken, hebben wij ook de tweede (druk bezochte) inloopavond van 5 november bezocht en veel meningen gepeild voor dit idee.

Alle reacties waren positief en nadien ook bij ons uitgebreide netwerk in Nieuw-West werd dit idee enthousiast ontvangen en tot nadere uitwerking aanbevolen. De reacties waren vooral enthousiast omdat:

1. Bovenstaande ontwikkeling een geweldige kans is om op deze plek een GVB-museum te verwezenlijken.

2. Aan Amsterdam een historisch tram- en busmuseum toegevoegd zal worden waar de rijke geschiedenis sinds 1875 van het Amsterdamse openbaar vervoer museaal kan worden geëxposeerd. Ook Amsterdam verdient naar onze mening een dergelijk bezit in navolging van o.a. Den Haag (Haags Openbaar Vervoer Museum) en Rotterdam (Rotterdams Trammuseum) en ook in Antwerpen en in Brussel zijn dergelijke musea.

3. Het oude gemeentelijke rollend materieel, ofwel het mobiele o.v. erfgoed van Amsterdam, gekoesterd gaat worden en permanent geëxposeerd zal zijn. De collecties uit Garage Oost en de remise Tollensstraat, de voormalige Centrale Werkplaats van het GVB, nu de Hallen, is op verschillende plaatsen (deels buiten Amsterdam) opgeslagen maar niet te bezichtigen.

4. Ook niet-rollend erfgoed, zoals attributen, objecten, modellen en documentatie, wat nu nog over vele plaatsen verspreid is, zou hier een mooie plek kunnen vinden om permanent aan het publiek getoond te worden.

5. Een koppeling gemaakt kan worden met de historische Museumtramlijn Haarlemmermeerstation – Amsterdamse Bos – Amstelveen, waarvan momenteel door de woningbouwplannen de remise van deze trams (grotendeels) verdwijnt, als we de tekening goed bekijken. Over een oplossing van het ontstane gebrek aan stallingsruimte wordt verder niets vermeld op de website.

6. Op deze manier ook het bijzondere GVB-gebouw uit 1957 aan de Jan Tooropstraat 647 met zijn typerende sheddaken en een aantal fraaie kunstwerken bewaard blijft.

7. Er al tramrails voor de deur liggen, weliswaar niet t.b.v. de garage/remise, maar voor tramlijn 13 (route Centraal Station – Dam – Mercatorplein – Slotermeer – Geuzenveld) die uitstekend te benutten zullen zijn voor excursieritten van en naar de stad (o.a. voor gasten Ramadahotel) én naar de historische Museumtramlijn van het Haarlemmermeerstation aan de Amstelveense weg / Havenstraat.

8. Er misschien nu ook een kans is om in dit gebouw het bijzondere mobiele erfgoed van de Gemeentelijke Reinigingsdienst ten toon te stellen, wat al vele jaren is opgeslagen. Wellicht zijn er nog meer collecties van vroegere gemeentelijke diensten die een plekje in dit museum kunnen vinden.

9. Er heel veel vrijwilligers zullen zijn die zich met het erfgoed en het museum willen bezig houden.

Kortom de "rode loper van Dam tot en met Sloterplas" te verrijken met dit museum, die de zo gewenste activiteiten in dit gebied zal gaan brengen. Aan het aanstaande nieuwe café-restaurant Oostoever en het nieuwe onderkomen van het Van Eesterenmuseum aan de noordzijde van de Sloterplas wordt al hard gewerkt en ook met de andere plannen voor de noordkant van de van de westelijke Jan Evertsenstraat zal dit een fraai lint vormen van publieksattracties.

Aangezien wij, bewoners van Nieuw-West, graag ons idee uitgewerkt zouden willen zien, verzoeken wij u dit idee serieus in uw plan mee te nemen en om iemand deze uitwerking/haalbaarheid op schrift te laten stellen.

Amsterdam Nieuw-West; 3 december 2015

Bestuur Vereniging Promotie Westelijke Tuinsteden (ProWest) - Tineke Rombout (0641313517) en Erik Swierstra
Bestuur Vereniging Vrienden van de Sloterplas (VVS) - Harriët Haakma Wagenaar

 

 

Laatst aangepast op dinsdag, 08 december 2015 18:16