Reactie op Ontwikkeling westelijk deel Jan Evertsenstraat Afdrukken


19 oktober 2015 verstuurd per mail aan: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. , Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. , Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. , Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Reactie naar aanleiding van de inloopavond van 15 oktober 2015 betreffende "Ontwikkeling westelijk deel Jan Evertsenstraat"

Inhoudelijk:

1. Ambitie stadsstraat misplaatst

De ambitie om van de westelijke Jan Evertsenstraat een stadsstraat te willen maken is misplaatst. De bestaande stadsstraat, het oostelijke deel van de Jan Evertsenstraat, loopt vanaf de Admiraal de Ruyterweg tot de Orteliuskade. Deze kade is de grens van de oude stad en is ontworpen als afsluiting van de Berlage uitbreiding met gesloten bouwblokken. De vormgeving van de Orteliuskade is een stadsmuur met een stadspoort Deze "poort" leidt naar de Sloterplas als centrum van een nieuwe stadsuitbreiding met een ander stedenbouwkundig concept met open bebouwing en veel doorlopend groen. Deze stadsuitbreiding, de Westelijke Tuinsteden, is ontworpen door de afdeling Stadsontwikkeling van Publieke Werken onder leiding van Cornelis van Eesteren.

Met een brug over het Rembrandtpark daalt de Jan Evertsenstraat af naar polderpeil. Aan de noordzijde wordt deze weg begeleid door een waterloop die de ecologische verbinding vormt van het Rembrandtpark met de Sloterplas. Ten noorden daarvan liggen diverse op zichzelf staande complexen zoals o.a. de stadsdeelwerf, medische voorzieningen, ziekenhuis en busgarage. Dit past in de asymmetrische vormgeving van de grote radialen van het Algemeen Uitbreidings Plan. (aan de zuidkant randbebouwing en aan noordkant open bebouwing. Alle door u voorgestelde woonbebouwing zal altijd van de weg gescheiden zijn door de waterloop met een brede begeleidende groenstrook, waardoor er nooit een stadsstraat zal kunnen ontstaan.

2. GVB-museum?
Zou het niet fantastisch zijn als, in plaats van woningen met een busgarage eronder, er de mogelijkheid zou zijn om van de huidige GVB-remise een GVB-museum voor trams en bussen te maken. Dit zal zeker een grote attractie vormen voor bewoners en bezoekers van Amsterdam. Na een bezoek hieraan kunnen de bezoekers zich verpozen aan de Sloterplas/Sloterpark.

3. Overige projecten
De plannen voor het zuidelijke entree voor metrostation Jan van Galenstraat en het verlevendigen van de plint van de Knijtijzerpanden vinden wij een goed idee.
Onze suggestie voor een parkachtig entree voor het Rembrandtpark zou zijn om de ingang van Staalmeesterslaan te herprofileren tot een brede parkallee.

Procedureel:

Vele bewoners van Slotervaart Noord, de bewonerserfgoedvereniging ProWest, de Vereniging Vrienden van de Sloterplas, hebben geen uitnodiging ontvangen voor deze avond en geen oproep in de Westerpost gezien. Via het Rembrandtparkbestuur kwam deze avond ons 1 dag van tevoren ter ore en kon slechts ondergetekende (HHW) de informatie ter plekke ophalen.

In de gebiedsbijeenkomst Slotervaart/Sloterpark/Sloterplas van 15 oktober is ons door de gebiedsmanager beloofd om zorgvuldig met de communicatie over onze leefomgeving om te gaan en is dit een zeer teleurstellende handelwijze van de gemeente. Wij verzoeken u bij het volgende reactiemoment dit te herstellen en beter met de burgerparticipatie om te gaan.

Harriët Haakma Wagenaar
Tineke Rombout

ProWest en Vereniging Vrienden van de Sloterplas
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. en Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

 

 

Laatst aangepast op zondag, 08 november 2015 02:18